Sida 99
Transkription
|265|
Ur min dagbok. med annan penna: blyerts eller anilinpennamed annan penna: blyerts eller anilinpenna
Den med annan penna: blyerts eller anilinpenna28.IV.34.med annan penna: blyerts eller anilinpennamed annan penna: blyerts eller anilinpenna april.med annan penna: blyerts eller anilinpenna
Det hände något i går kväll. Jag förstod plötsligt att pro-
blemställningen brott och straff i människans liv inte är den riktiga.
Allting är bara en följd av en ohbönhörlig konsekvens. Allt utvecklar
sig ur vartannat (som det måste) på grund av sin egen inre lag, den
fysiska naturen enligt sitt väsens lag, de själsliga företeelserna ur
sin. Och denna inre lag sträcker sig från liv till liv. Vi bygger så-
lunda upp vårt följande liv redan i det som är som en oavvislig inre
nödvändighet. Här är sålunda icke fråga om hämnd, straff eller belöning,
det är endast ett lika konsekvent förlopp som att en blomma slår ut,
lägger frukt och dör bort under givna yttre betingelser.
Dock, detta sista har varit en av de svåraste stötestenarna
i problemet – de yttre betingelserna, som ju en individ ytligt och
mänskligt sett inte kan göras ansvarig för. Men måste icke även dessa
fogas in i samma sammanhang av obönhörlig inre konsekvens? Skapar vi
inte, i samma mån vi skapar vår egen mottaglighet, våra böjelser i det
kommande o.s.v. – skapar vi icke måhända även då den atmosfär, i vilken
allt detta skall leva genom en det andliga livets konsekvens och inre
samband, i motsvarighet till det fysiska livets? Detta är naturligtvis
bara en fråga, men en fråga som icke osannolikt bär svaret inom sig.
Skulle sålunda goda tankar skapa en ljus och god atmosfär omkring en
människa i ett följande liv, onda en sådan av misstroende och fientlig-
het – hårdhet och grymhet åter en instängd och trång tillvaro. Medan
mänsklig förståelse och osjälviskhet skulle vidga livet i högsta grad,
skapa de bästa betingelserna för ett rikt och givande liv. Man kan ju
tänka sig sådana exempel i oändlighet. De svåraste fallen att förstå är
naturligtvis de, där människor med verklig ursprunglig själsadel tvingas
i de trångaste och dystraste förhållanden och småningom kanske själva
influreeras av dem. Men kanske också här en konsekvens är möjlig. I de
flesta människrors liv är ju för övrigt en hel del olika möjligheter